چگونه شکر باعث از بین بردن دندانها می شود ؟؟؟

معرفی به دوستان

این یک دانش عمومی است که قند برای دندان های شما بد است اما آن را همیشه اینطور نیست در واقع، وقتی فیلسوف یونان باستان ارسطو نخست گفت: که مواد غذایی شیرین مثل انجیر نرم سبب پوسیدگی دندان می شود هیچ کس او را باور نداشت.

 

اما با پیشرفت علم یک چیز قطعی است که شکر عامل پوسیدگی دندان است. او گفت قند آن مقصر نیست بلکه زنجیره ای از وقایع طولانی مقصر است.

این مقاله یک نگاه دقیق دارد بر اینکه چگونه قند روی دندان های شما تاثیر می گذارد و چگونه شما می توانید از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.

 

دهان شما یک میدان نبرد است.

شکر باکتری های بد را جذب و pH دهان شما را کاهش می دهد

عادات غذایی که باعث پوسیدگی دندان می شود

آب قابل شرب شیرین و نوشابه های اسیدی

مزمزه کردن نوشیدنی شیرین

خوردن غذاهای چسبناک

نکاتی برای مبارزه با پوسیدگی دندان

علم بهداشت خوب دهان را تمرین کنید

 

دهان شما یک میدان نبرد است

انواع بسیاری از باکتری های مختلف در دهان شما زندگی می کنند برخی برای بهداشت دهان و دندان شما مفید هستند اما برخی مضر هستند.

برای مثال، مطالعات نشان داده اند که یک گروه انتخابی از باکتری های مضر در دهان شما اسید تولید می کنند هر زمان دندان ها با آنها روبرو شوند قند هضم می شود.

این اسیدها مواد معدنی را از مینای دندان حذف می کنند که براق و محافظ لایه بیرونی دندان شما هستند این فرآیند دمیلینه نام دارد.

خبر خوب این است که بزاق شما کمک می کند تا به طور مداوم این آسیب در یک فرایند طبیعی به نام رمینرالیزاسیون معکوس باشد.

مواد معدنی در بزاق شما مانند کلسیم و فسفات علاوه بر فلوراید از خمیر دندان و آب به تعمیر مینای دندان شما با جایگزین کردن مواد معدنی از دست رفته در "حمله اسید" کمک  می کند این به تقویت دندان های شما کمک می کند.

با این حال، تکرار چرخه حملات اسید باعث از دست دادن مواد معدنی در مینای دندان می شود با گذشت زمان، این ضعیفی و خرابی مینای دندان سبب تشکیل یک حفره می شود.

به عبارت ساده، یک حفره یک سوراخ در دندان و ناشی از پوسیدگی دندان است این نتیجه ای از باکتری های مضر است که قند در مواد غذایی را هضم و اسید تولید می کنند.

اگر درمان نشود، حفره می تواند به لایه های عمیق تر از دندان گسترش و باعث درد و ممکن است سبب از دست دادن دندان شود.

نشانه های پوسیدگی دندان شامل یک دندان درد، درد هنگام جویدن و حساسیت به مواد غذایی شیرین، گرم یا سرد و نوشیدنی می باشد.

 

 

شکر باکتری های بد را جذب و pH دهان شما را کاهش می دهد

 

شکر مانند یک آهنربا برای باکتری های بد است.

دو باکتری مخرب موجود در دهان استرپتوکوکوس موتانس و استرپتوکوکوس sorbrinus هستند.

هر دو آنها قند می خورند و پلاک دندان یک لایه چسبنده، بی رنگ بر روی سطح دندان را تشکیل می دهند.

اگر پلاک توسط بزاق دهان و یا مسواک زدن شسته و دور نشود باکتری آن را تبدیل به اسید می کند این باعث ایجاد یک محیط اسیدی در داخل دهان می شود.

PH7 نرمال است.

وقتی pH پلاک زیر نرمال قرار گیرد و یا کمتر از 5.5 شود این اسید شروع به حل مواد معدنی و نابود کردن مینای دندان می کند.

در این روند، سوراخ های کوچک و یا خوردگی تشکیل خواهد شد با گذشت زمان، آنها تبدیل به بزرگتر خواهند شد تا زمانی که یک سوراخ بزرگ و یا حفره ایجاد شود.

 

عادات غذایی که باعث پوسیدگی دندان می شود

 

در سال های اخیر، محققان دریافته اند که عادات غذایی خاص، مصرف میان وعده با قند بالا به تشکیل حفره منجر می شود.

قبل از بدست آوردن میان وعده های شیرین فکر کنید مطالعات بسیاری نشان داده است که مصرف مکرر از شیرینی ها و نوشیدنی های شیرین منجر به حفره در دندان می شود.

خوراک های سرپایی مکرر با غذاهای سرشار از قند مقدار زمان دندان های شما در برابر اثرات حل کنندگی اسیدهای مختلف افزایش می دهد و باعث پوسیدگی دندان می شود.

یک مطالعه اخیر در میان کودکان مدرسه ای پیدا کرده است که میان وعده کوکی ها و چیپس سیب زمینی سبب چهار برابر احتمال بیشتر ابتلا به پوسیدگی دندان در کودکانی می شود.

 

آب قابل شرب شیرین و نوشابه های اسیدی

 

رایج ترین منبع قند مایع نوشیدنی های شیرین نرم، نوشیدنی های ورزشی، نوشابه های انرژی زا و آب میوه است.

علاوه بر قند، این نوشیدنی دارای سطوح بالایی از اسید هستند که می تواند سبب پوسیدگی دندانها شود.

در یک مطالعه بزرگ در فنلاند، نوشیدن 1- 2 نوشیدنی شیرین شده با شکر در روز با خطر 31 درصد بالاتر پوسیدگی دندان ها در ارتباط بود.

همچنین، در یک مطالعه استرالیایی روی کودکان 5 - 16 ساله دریافتند که مصرف تعدادی از نوشیدنی شیرین شده با شکر به طور مستقیم با تعداد حفره پیدا شده در ارتباط بود.

همچنین یک مطالعه روی شامل بیش از 20000 بزرگسال نشان داد که فقط یک نوشیدنی شیرین گاه به منجر به افزایش 44٪ خطر از دست دادن 1 - 5 دندان، در مقایسه با کسانی که هیچ نوشیدنی های شیرین مصرف نداشتند می شود.

این به این معنی است که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین بیش از دو بار در روز، تقریباً خطر ابتلا به از دست دادن بیش از شش دندان را سه برابر می کند.

خوشبختانه، یکی مطالعه نشان داد که کاهش مصرف قند به کمتر از 10 درصد کالری روزانه خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

 

 

مزمزه کردن نوشیدنی شیرین

 

اگر شما به طور مداوم نوشیدنی های شیرین را در طول روز مزمزه کنید آن منجر به عادت می شود

تحقیقات نشان داده است که نوشیدن نوشابه خطر حفره دندان را توسعه می دهد.

یک مطالعه نشان داد که مصرف نوشیدنی شیرین شده با شکر در دهان برای مدت طولانی و یا به طور مداوم مزمزه کردن خطر ابتلا به حفره را افزایش می دهد.

دلیل آن این است که دندان های شما برای مدت طولانی تر در معرض قند قرار گرفته و به باکتری های مضر فرصت بیشتری برای صدمه می دهد.

 

خوردن غذاهای چسبناک

 

"غذاهای چسبناک"  منابع طولانی مدت قند مانند ( آب نبات سخت، خوشبوکننده نفس و آبنبات چوبی ) را ارائه می دهند این نیز با پوسیدگی دندان در ارتباط است.

از آنجا که شما این غذاها را در دهان خود برای مدت طولانی تر حفظ می کنید قند آن به تدریج منتشر می شود این باعث می شود باکتری های مضر در دهان شما زمان زیادی برای هضم مواد قندی داشته باشند و تولید اسید بیشتر می شود.

نتیجه نهایی این است که دوره های دمیلینه طولانی مدت و دوره های رمینرالیزاسیون کاهش می یابد.

حتی غذاهای فرآوری شده، نشاسته ای مثل چیپس سیب زمینی، چیپس ترتیلا و کراکر با طعم ممکن است در دهان شما مانده و باعث حفره شوند.

 

نکاتی برای مبارزه با پوسیدگی دندان

 

تحقیقات نشان داده است که عوامل دیگری می تواند سبب تسریع و یا کاهش سرعت توسعه حفره شود و همچنین این عوامل عبارتند از بزاق، عادات غذا خوردن، قرار گرفتن در معرض فلوراید، بهداشت دهان و رژیم غذایی است.

در زیر برخی از راه هایی که شما می توانید با پوسیدگی دندان مبارزه کنید آورده می شود.

مراقب نوشیدنی و آنچه می خورید باشید.

سبزیجات با فیبر بالا.

اطمینان حاصل کنید که یک رژیم غذایی متعادل غنی از غلات کامل، میوه های تازه، سبزیجات و محصولات لبنی مصرف می کنید.

اگر شما غذاهای شیرین و نوشابه ها و یا مواد اسیدی می خورید آنها را به جای بین وعده های غذایی همراه با وعده غذایی بخورید.

همچنین، استفاده از یک نی برای نوشیدن نوشابه های شیرین و اسیدی دندان های شما را کمتر در معرض قند و اسید در نوشیدنی ها قرار می دهد.

علاوه بر این، اضافه کردن میوه خام یا سبزیجات به وعده های غذایی سبب افزایش جریان بزاق در دهان شما می شود.

اجازه ندهید کودکان با بطری های حاوی مایعات شیرین، آب میوه یا شیر خشک به خواب بروند

شکر مصرفی خود را کاهش دهید.

غذاهای شیرین و چسبنده را فقط گاهی اوقات بخورید.

اگر شما افراط در مصرف شیرینی دارید مقداری آب ترجیحاً آب حاوی فلوراید را بنوشید و برای کمک به دندان ها دهانتان را بشوئید و شکر چسبنده به سطح دندان را رقیق کنید.

علاوه بر این، تنها نوشابه را در حد اعتدال بنوشید.

اگر شما آنها را می نوشید در طی یک دوره زمانی طولانی مزمزه نکنید این دندان های شما را در معرض قند و حملات اسید قرار می دهد.

در عوض، آب بنوشید زیرا هیچ اسید، شکر یا کالری ندارد.

 

 

 

علم بهداشت خوب دهان را تمرین کنید

 

جای تعجب نیست که علم بهداشت دهان و دندان وجود دارد.

مسواک زدن حداقل دو بار در روز، یک گام مهم در جلوگیری از حفره ها و پوسیدگی دندان است.

توصیه می شود بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و پس از آن دوباره قبل از اینکه به رختخواب بروید مسواک بزنید.

شما می توانید از یک خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید که به محافظت از دندان های شما و ترویج سلامت دندان و دهان کمک می کند.

علاوه بر این، تحریک جریان بزاق به استحمام دندان ها در مواد معدنی مفید کمک می کند.

جویدن آدامس های بدون قند نیز ممکن است با تحریک تولید بزاق و رمینرالیزاسیون از تشکیل پلاک جلوگیری کند.

در نهایت، هیچ چیز برای تضمین حفظ دندانها و لثه های سالم مانند مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه نیست.

 

منبع : www.foodregime.com

نظرات

 
   
 
Captcha